Vreetbuien voorkomen? 7 tips om vreetbuiten te voorkomen

Iedereen heeft wel eens last van vreetbuien. Komt vooral heel onhandig uit wanneer je op dieet bent en graag een paar kilo wilt afvallen. Je bent in jezelf aan het vechten om maar niet die zak chips of die reep chocolade naar binnen te werken. Misschien heb je wel een ellendige dag achter de rug waardoor je naar ongezond eten verlangt. Het is heel moeilijk om vreetbuien weg te duwen maar zeker niet onmogelijk. Wij hebben de zeven beste tips voor je op een rijtje gezet om vreetbuien te voorkomen.

Ontdek het beste voor jouw laptop & werkplek bij Kabels.nl
Vreetbuien, vervelend om te hebben. Lees onze tips en voorkom vreetbuien.
Vreetbuien, vervelend om te hebben. Lees onze tips en voorkom vreetbuien.

Tip 1. Gezonde maaltijd eten | Vreetbuien voorkomen

Een vreetbui krijg je wanneer je hersenen verlangen naar dopamine. Dopamine is een stof die zorgt voor een geluksgevoel. Wanneer je last hebt van een vreetbui en je kunt jezelf echt niet meer beheersen kies dan voor een gezonde maaltijd. Iets wat tegelijkertijd ook groot oogt. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een salade. Ondanks dat gezonde maaltijden weinig tot geen suiker bevatten kan het er wel voor zorgen dat je hersenen hier mogelijk genoeg meeneemt. Neem je wel iets ongezonds tot je zorg er dan voor dat je de hoeveelheid zoveel mogelijk beperkt.

Tip 2. Creëer afleiding om vreetbuien te voorkomen

Wanneer je trekt begint te krijgen, of denkt te krijgen probeer dan om direct zoveel mogelijk afleiding te creëren. Je kunt bijvoorbeeld het huishouden gaan doen, douchen of ga lekker naar buiten om een wandeling te maken. Je kunt hierbij jezelf ook een doel te stellen. Bijvoorbeeld een halfuur wandelen of de hele badkamer poetsen. Als je dit dan succesvol uitvoert zul je ook een voldaan gevoel krijgen. Ga absoluut niet op de bank televisie zitten kijken want dit versterkt in de meeste gevallen de trek. Hoe vaker het jou lukt om te winnen van de trek, hoe makkelijker het je de volgende keer zal afgaan.

Tip 3. Voldoende en regelmatig eten

Misschien wel één van de belangrijkste manieren om vreetbuien te voorkomen is om er voor te zorgen dat je voldoende eet. Eet je te weinig gaan je hersenen automatisch aan voeding denken. Dit gebeurd ook wanneer je onregelmatig eet. Probeer iedere twee uur iets te eten. Ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, diner, tussendoor. Op deze manier zorg je ervoor dat je lichaam minder naar eten verlangt. Krijg je met deze tip teveel calorieën binnen kun je je porties vergroten zodat je dit alsnog kan doen.

Tip 4. Zorg dat je genoeg drinkt

Ons lichaam haalt honger en dorst soms door elkaar. Dit betekent dat het zomaar kan zijn dat je gewoon dorst hebt terwijl je denkt dat je honger hebt. Bij een hongergevoel wordt het dan ook altijd aangeraden om eerst een groot glas water te drinken. In veel gevallen verdwijnt het hongergevoel dan vanzelf. Zorg er verder voor dat je iedere dag minimaal twee liter water drinkt. Koffie en thee mogen ook maar frisdrank moet je het liefst laten staan. Een extra tip: drink voor- en na het eten van een maaltijd een glas water. Zo zit je meteen sneller vol.

Tip 5. Haal geen ongezonde snacks in huis

Zorg dat je tijdens de boodschappen geen ongezonde snacks in je winkelwagen gooit. Wanneer er ongezonde snacks in huis aanwezig zijn gebeurd het vaak dat je constant aan die ene chocoladereep of aan die zak chips gaat denken die in de kast ligt. De verleiding is groot en er bestaat een kans dat je de fout in gaat. Gewoon niet kopen dus. Ga voor gezonde alternatieven. Zo kun je zonder schuldgevoel gezond snacken. Denk bijvoorbeeld aan snoeptomaatjes, augurken, schijfjes komkommers, wortels maar ook fruit is prima.

Tip 6. Veel eiwitten eten voorkomt vreetbuien

Veel eiwitten eten zorgt ervoor dat je een verzadigd gevoel hebt. Eiwit wordt minder snel verteerd als andere voedingsstoffen waardoor eiwit er langer voor zorgt dat je je vol voelt. Ben je veel met sport bezig is eiwit ook belangrijk. Het zorgt namelijk voor het groeien en behouden van de spieren. Eiwitten zijn vooral te vinden in vlees, vis maar ook zuivel en eieren.

Tip 7. Minder stress voorkomt vreetbuien

Stress is de nummer één oorzaak van vreetbuien. We hebben het tegenwoordig heel erg druk met zn allen. Een drukke fulltime baan, kinderen, het huishouden, volgeplande weekenden. Dit levert automatisch een heleboel stress op. Het is daarom belangrijk dat je gaat onderzoeken wat voor jou werkt om je stressniveau naar beneden te brengen. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten, mediteren of je favoriete hobby uitoefenen. Zorg dat je hierbij ook zo min mogelijk gestoord wordt.

Extra tip om vreetbuien te voorkomen?

Wist je dat naast gezonde voeding, bewegen vreetbuien ook onderdrukt? Lees ons artikel over gezonde medewerkers door middel van bedrijfsfitness

Goedkoop parkeren op schiphol?

Plaats een reactie